FAQ

Een imperiaal is de benaming voor een professionele dakdrager. Dat wil zeggen: de dakdragers die door professionele werkmannen gebruikt worden. Zo zijn imperialen geschikt voor het transport van ladders, balken, buizen en ander groot werkmateriaal dat niet altijd in de auto past. Dat neemt niet weg dat imperialen ook nog steeds geschikt zijn voor bijvoorbeeld het transport van kano’s of ander vakantiemateriaal.

Een universele dakdrager die op iedere bedrijfsauto past bestaat niet. Iedere type bestelwagen is anders en iedere vakman heeft ook andere gebruiksbehoeften. Daarom maken wij bij mobietec enkel dakdragers op maat. Gebruik onze productzoeker om te zien welke types dakdragers er voor uw auto geschikt zijn.

mobietec produceert 3 verschillende types dakdragers:

  • dakdrager met gesloten zijkanten - in lage of hoge zijkant (S1V45 en S1V72)
  • dakdrager met open zijkanten - in lage of hoge zijkant (S2VL en S2VH)
  • een vlakke dakdrager (zonder opstaande randen) (S3V)

Ieder type dakdrager kan geproduceerd worden in naturel geanodiseerd aluminium of zwart geanodiseerd aluminium. Ook kunnen er tal van opties toegevoegd worden zoals een loopplaat, geïntegreerde ladder of zelfs verplaatsbare dwarsliggers.

U kunt kiezen tussen een dakdrager met gesloten opstaande randen, met open opstaande randen of een vlakke dakdrager. Welk type u kiest hangt af van uw gebruiksbehoeften. Om meer te weten te komen over de verschillende types en waarvoor ze geschikt zijn, kan u gratis onze E-guide downloaden. Aan de hand van 4 stappen weet u zo welk type het best bij jouw noden past.

Dit is enkel mogelijk indien je voor een modulaire uitvoering kiest. In ons gamma heet dat dus een modulair imperiaal. Er kan geen loopplaat worden voorzien, maar de dwarsliggers kunnen wel op ieder gewenst moment verplaatst worden.

Een loopplaat wordt gemonteerd bovenop het imperiaal om in alle veiligheid op het imperiaal bovenop de auto te lopen. Daarom is onze loopplaat ook antislip in beide richtingen. 

Een loopplaat van mobietec is 220mm breed en kan per 110mm verbreed worden. Deze wordt standaard in het midden geassembleerd, maar kan op aanvraag ook links of rechts geplaatst worden.

De opstaande randen van een dakdrager helpen bij het verstevigen van de lading op de dakdrager. Daarbij is er keuze tussen gesloten en open opstaande randen.

Er is zowel visueel als praktisch een verschil tussen een dakdrager met gesloten zijkanten of open zijkanten. Gesloten zijkanten zijn er om de lading extra te verstevigen. Ze zorgen ervoor dat de lading ook niet gaat schuiven. Open zijkanten hebben dezelfde functionaliteit, maar zijn ook ideaal om lading tussen de randen door vast te binden. Of om bijvoorbeeld ladders met uiteenlopende basis doorheen te schuiven en zo extra te verstevigen.

Wij raden voornamelijk de lage versies dakdragers aan voor de kleinere auto’s en de hoge versies voor de grotere bestelwagens. Daarnaast speelt ook de grote van de lading een rol. Vervoer je meerdere ladders bovenop elkaar? Dan wil je misschien ook een hogere zijkant zodat deze extra stevig vastzitten.

  • Serie 1 v45 heeft een gesloten opstaande rand van 45mm
  • Serie 1 v72 heeft een gesloten opstaande rand van 72mm
  • Serie 2VL heeft een hoogte van 80 mm met een opening van 50 mm
  • Serie 2VH heeft een hoogte van 110 mm met een opening van 80 mm

Aan het productnummer kan je ook te weten komen om welk type dakdrager het gaat. Artikelen beginnen namelijk steeds met een bepaalde code om aan te tonen over welk type het gaat.

S1V heeft een gesloten opstaande rand. Deze is verkrijgbaar in 2 hoogtes, nl. 45 mm (S1V45) en 72 mm (S1V72).

S2V heeft een open opstaande rand. Verkrijgbaar in 2 hoogtes: 80 mm met een opening van 50 mm. (S2VL) en 110 mm met een opening van 80 mm (S2VH).

S3V heeft geen opstaande rand.

Generally, a spoiler is mounted on the roof rack when necessary. Each roof rack for a car with rear doors comes with a ladder roll (not included for cars with tailgate as the space where the ladder roll normally sits is needed to open the valve).  

Each glass rack comes with 2 load-securing poles and with necessary legal equipment, according to the country where the product is delivered.

The internal glass rack comes as a basic frame. Different accessories are available: load-securing poles,  folding supports, fasteners for load-securing poles etc.

Every product comes with the necessary mounting accessories (fasteners) as well as with a mounting and operating manual.

Bij een glasrasteel is steeds de wettelijke uitrusting voorzien, noodzakelijk volgens het land waar het product geleverd wordt. Bij elke glasdrager worden er 2 klemstokken standaard bijgeleverd.

Voor een intern glasrasteel vertrekken we vanuit een basisframe. Van daaruit kunnen ondersteunen, bevestigingen voor klemstokken en klemstokken toegevoegd worden. Bij elk product worden alle montagebenodigdheden (bevestigingsmateriaal) geleverd, alsook een montage en gebruikshandleiding.

Vind hier de beschikbare opties voor uw auto.

Onze imperialen kunnen in principe zo goed als een ton aan, maar dat kan jouw auto niet! Ga steeds na bij de fabrikant wat de maximale draagkracht van jouw auto is om te weten hoeveel je op het dak kan laden. Handel hier naar om beschadiging aan jouw auto te voorkomen. Het grootste voordeel van een aluminium dakdrager is dat deze licht in gewicht zijn en je zo de draagkracht optimaal kunt benutten.

Daarnaast worden onze dakdragers voor grotere wagens gemonteerd op steunprofielen, ook wel rails genoemd, om het gewicht gelijk te verdelen over de volledige oppervlakte van jouw autodak.

Bij de dakdragers die op steunen worden gemonteerd, werden die steunen ook zodanig ontworpen dat deze eerst zouden plooien ter waarschuwing, alvorens er schade aan de auto zou komen bij een te zware belading.

Een steunprofiel wordt geassembleerd onder het imperiaal en wordt dan gemonteerd op het voertuig. Het heeft als doel om het gewicht gelijkmatig te verdelen over de volledige oppervlakte van het dak. Door gebruik te maken van een steunprofiel vermijden we dus puntbelastingen. Het steunprofiel zorgt voor een rechtstreekse verbinding tussen het dak en het imperiaal. Dit profiel kan enkel gebruikt worden op grote bestelwagens. Bij deze wagens is de bovenkant van het dak, waar het steunprofiel gemonteerd kan worden, vlak.

Zo breed als het imperiaal toelaat.

Er bestaan wettelijke grenzen aan het vervoeren van voorwerpen met je auto. Zo is het verboden om je auto hoger dan 4 meter of breder dan 2,55 meter te laden. Is je voertuig zelf 2,6 meter breed, dan is dat het maximum. 

Een lading mag ook nooit aan de voorkant uit een auto steken en mag dus niet verder reiken dan de voorkant van de wagen. Aan de achterkant mag de lading wel voorbij de auto uitsteken, maar niet verder dan 1 meter voorbij het einde van de auto.

De prijzen van onze dakdragers kunnen variëren naargelang het type wagen en de opties die gekozen worden, zoals kleur, loopplaat, geïntegreerde ladder,... Om de prijs te weten kan u best een offerte aanvragen bij een verdeler in uw buurt. Dat kan op onze website via deze link.

mobietec works with a network of garages and converters who offer our products. Outside Belgium we work with distributors who distribute our product through their channels across the country.

On this website you can always request a quotation or find the nearest distributor.

Helaas niet, mobietec is uitsluitend de fabrikant en verkoopt producten enkel via een netwerk aan garages en voertuig ombouwers. Gebruik onze dealer locator om te zien welke verdeler het dichtst in jouw buurt ligt.

Wij raden aan om uw imperiaal steeds door uw mobietec verdeler te laten monteren. Een correcte montage is immers zeer belangrijk en garandeert ook de geldigheid van de garantie op jouw product. Er zijn mobietec verdelers over heel Europa te vinden die dit voor u kunnen uitvoeren. Vind een verdeler in jouw buurt via onze dealer locator.

Bij de meeste bedrijfsvoertuigen moet de binnenkant van het dak vlot bereikbaar zijn om het mobietec product efficiënt te monteren. Neem gerust contact met ons op en we bekijken of uw bedrijfswagen hiervoor in aanmerking komt.

 

Bij bedrijfsvoertuigen met een dubbele cabine is het meestal nodig om de binnenbekleding van de dakhemel te verwijderen. Neem gerust contact met ons op en we bekijken of uw bedrijfswagen hiervoor in aanmerking komt.

Daar is geen standaard antwoord voor. Bij het doorgeven van het serienummer en type wagen wordt door mobietec bekeken of dit mogelijk is.

Bij vrijwel alle auto's wordt de ladder altijd op de rechter achterdeur gemonteerd. Dit omwille van de nummerplaat. Bij Ford Transit 2T, Volkswagen Crafter en MAN TGE kan een ladder altijd links gemonteerd. Bij andere auto's kan gekeken worden om de ladder aan te passen met nummerplaatuitsparing.

Soms is het bij bepaalde voertuigen niet mogelijk omdat er geen plaats is boven de ruit. U kunt best contact met ons opnemen. We bekijken of er een mogelijkheid bestaat om dit uit te voeren.

Neen. Een ladder kan enkel gemonteerd worden op een auto met achterdeuren. Er is steeds de keuze tussen een ladder op de achterdeur doorboord, of op scharnieren. Alleen op achterdeuren die 270° opendraaien is een ladder op scharnieren niet mogelijk.

Certainly. We are always looking for a good solution. If necessary or where possible, adaptation pieces are made, so that we can assemble our product with respect for the products of other brands.

Standaard levertermijnen van de mobietec fabriek tot aan de verdeelpunten zijn afhankelijk van locatie. Binnen de Benelux is dit 1 week na bestelling. Daarbuiten na 10-14 dagen.

Of course! Usually we deliver tailor-made solutions without needing extra production time. A roof rack that, for example, needs to be slightly longer or wider for the customer, does not require extra production time for us. More significant changes, which require more consultation between the customer and us, may require a little more time. Here too, the healthy principle applies to verify the delivery time when ordering.

The serial number of the product is of utmost importance for every service. You can send us an email with the serial number, or you can contact your supplier and send the serial number to us.

As soon as we receive a notification, you will receive an answer from us within 24 hours. Your supplier will also be kept informed of further processing.

Each call is followed up as briefly as possible. Because we always find a solution in consultation with the customer, an intervention is made to an appropriate date.

The distributors of our products can best testify about our service.

We need the right brand and type of the vehicle. When in doubt about the version of the car, it is certainly useful to give us the wheelbase, total length and height of the vehicle.

For some cars, the customer can order a preparation for fitting a roof rack in the garage. This information is necessary for us to provide the correct anchorages. Furthermore, an inner lining on the roof, side walls or rear doors can affect the assembly time and this information is therefore necessary to estimate the assembly time and any extra requirements.

In addition, it is useful to know if there is a ladder on the rear door or on hinges present, or whether the vehicle has rear windows or hinges that allow the doors to open 270 °.

Before we install a glass rack, it is important to know whether there is already a roof rack (brand) installed (or if there are plans to install one in the future) or if no roof rack is required.

Een montagedatum dient afgesproken te worden met uw gekozen mobietec verdeler. Meestal gebeurt dit meteen wanneer de dakdrager bij de verdeler toekomt nadat deze uit de fabriek vertrekt.

A mobietec product is delivered ready for assembly. This usually happens with external transport. Because we work with a regular carrier for every country, we can count on a good service.

After we receive an order, it is scheduled for production and an order confirmation with delivery date is sent to the customer. The delivery of the product depends on the destination. But normally the product leaves the factory between 5 to 7 working days after order confirmation.

For special orders or quantities, a delivery date is set in consultation with the customer.

All products are developed and produced by mobietec. The employees of mobietec make all products by hand, according to the specifications of the customer.

Although everything is thoroughly tested indoors, these are not official tests. As there are specific guidelines for the products to test, mobietec has partnered with estl to test all products by third parties and according to specific guidelines. This way we could determine how heavily our products can be taxed. This way we can offer our products with peace of mind.

It is also the way for mobietec to demonstrate and guarantee the quality of the product.

Didn't find what you were looking for?

mobietec ®
Industriepark 9A, 8587 Spiere-Helkijn
BELGIUM
+32 51 123 523